Cílové skupiny sociálního bydlení
Cílovými uživateli sociálního bydlení jsou osoby bez domova dle typologie ETHOS, které jsou podle životní situace:
- bez střechy nad hlavou (osoby přežívající venku nebo v noclehárně),
- bez domova (osoby bydlící v ubytovnách nebo institucích, např. sociálních ubytovnách, ubytovnách pro bezdomovce, azylových domech, ve věznicích, zdravotnických zařízeních, v zařízeních pro děti nebo podporovaném bydlení),
- v nejistém bydlení (lidé žijící v přechodném bydlení u rodiny nebo přátel, bydlení bez právního nároku, osoby ohrožené vystěhováním nebo osoby ohrožené násilím),
- v nevyhovujícím bydlení (osoby žijící v provizorních nebo neobvyklých obydlích, v neobyvatelném bydlení nebo přelidněných bytech).
Tato typologie byla vyvinuta Evropskou organizací pracující v oblasti bezdomovectví FEANTSA a byla zveřejněna v roce 2005. Na základě stanoviska Evropské observatoře byly definovány tři domény, které tvoří domov, jehož absence může být považována za vymezení definice bezdomovectví:
„Mít domov může být chápáno jako: mít slušné obydlí (prostor) způsobilé k naplňování potřeb dané osoby a její rodiny (fyzická doména), mít možnost uchovat si soukromí a udržovat společenské vztahy (sociální doména) a mít výlučné vlastnictví, jistotu užívání a právní nárok (právní doména).“
Tabulka: ETHOS – Evropská typologie bezdomovství a vyloučení z bydlení v prostředí ČR (zdroj: Koncepce sociálního bydlení České republiky 2015–2025)
Koncepční kategorie |
Operační kategorie |
Forma bydlení |
Generická (druhová) definice |
Národní subkategorie |
* |
BEZ STŘECHY |
1 Osoby přežívající venku |
1.1 Veřejné prostory nebo venku (na ulici) |
Osoby přežívající na ulici nebo ve veřejně přístupných prostorách bez možnosti ubytování |
1.1.1 Osoby spící venku (např. ulice, pod mostem, nádraží, letiště, veřejné dopravní prostředky, kanály, jeskyně, odstavené vagony, stany, garáže, prádelny, sklepy a půdy domů, vraky aut) |
b |
2 Osoby v noclehárně |
2.1 Noclehárna |
Osoby bez obvyklého bydliště, které využívají nízkoprahové noclehárny |
2.1.1 Osoby v nízkoprahové noclehárně2.1.2 Osoby sezonně užívající k přenocování prostory zařízení bez lůžek |
bb |
|
BEZ DOMOVA |
3 Osoby v ubytovnách pro bezdomovce |
3.1 Azylový́ dům pro bezdomovce |
Osoby v azylových domech s krátkodobým ubytováním |
3.1.1 Muži v azylovém domě3.1.2 Ženy v azylovém domě3.1.3 Matky s dětmi v azylovém domě3.1.4 Otcové s dětmi v azylovém domě3.1.5 Úplné rodiny v azylovém domě3.1.6 Osoby v domě na půli cesty |
bbbb |
3.2 Přechodná ubytovna |
Osoby ve veřejných ubytovnách s krátkodobým ubytováním, které nemají vlastní bydlení |
3.2.1 Osoby ve veřejné komerční ubytovně (nemají jinou možnost bydlení)3.2.2 Osoby v přístřeší po vystěhování z bytu |
bb |
||
3.3 Přechodné podporované ubytování |
Bezdomovci v přechodném bydlení se sociální podporou |
3.3.1 Bydlení s podporou výslovně určené pro bezdomovce neexistuje |
a |
||
4 Osoby v pobytových zařízeních pro ženy |
4.1 Pobytové zařízení pro ženy |
Ženy ubytované krátkodobě v zařízení z důvodu ohrožení domácím násilím |
4.1.1 Ženy ohrožené domácím násilím pobývající na skryté adrese4.1.2 Ženy ohrožené domácím násilím pobývající v azylovém domě |
aa |
|
5 Osoby v ubytovnách pro imigranty |
5.1 Přechodné bydlení (azylová zařízení pro žadatele o azyl) |
Imigranti v přechodných ubytovnách z důvodu imigrace |
5.1.1 Žadatelé o azyl v azylových zařízeních |
a |
|
5.2 Ubytovny pro migrující pracovníky |
Osoby v ubytovnách pro migrující pracovníky |
5.2.1 Migrující pracovníci – cizinci ve veřejné komerční ubytovně (nemají jinou možnost bydlení) |
a |
||
6 Osoby před opuštěním instituce |
6.1 Věznice a vazební věznice |
Bez možnosti bydlení po propuštění |
6.1.1 Osoby před opuštěním věznice |
a |
|
6.2 Zdravotnická zařízení |
Zůstává déle z důvodu absence bydlení |
6.2.1 Osoby před opuštěním zdravotnického zařízení |
a |
||
6.3 Zařízení pro děti |
Bez možnosti bydlení |
6.3.1 Osoby před opuštěním dětské instituce6.3.2 Osoby před opuštěním pěstounské péče |
aa |
||
7 Uživatelé dlouhodobější podpory |
7.1 Pobytová péče pro starší bezdomovce |
Senioři a osoby invalidní dlouhodobě ubytované v azylovém domě |
7.1.1 Muži a ženy v seniorském věku nebo invalidé dlouhodobě ubytovaní v azylovém domě |
b |
|
7.2 Podporované bydlení pro bývalé bezdomovce |
Dlouhodobé bydlení s podporou pro bývalé bezdomovce |
7.2.1 Bydlení s podporou výslovně určené pro bezdomovce neexistuje |
a |
||
NEJISTÉ BYDLENÍ |
8 Osoby žijící v nejistém bydlení |
8.1 Přechodné bydlení u příbuzných nebo přátel |
Přechodné bydlení u příbuzných nebo přátel |
8.1.1 Osoby přechodně bydlící u příbuzných nebo přátel (nemají jinou možnost bydlení)8.1.2 Osoby v podnájmu (nemají jinou možnost bydlení) |
aa |
8.2 Bydlení bez právního nároku |
Bydlení bez právního nároku, nezákonné obsazení budovy |
8.2.1 Osoby bydlící v bytě bez právního důvodu8.2.2 Osoby v nezákonně obsazené budově |
ab |
||
8.3 Nezákonné obsazení pozemku |
Nezákonné obsazení pozemku |
8.3.1 Osoby na nezákonně obsazeném pozemku (zahrádkářské kolonie, zemnice) |
b |
||
9 Osoby ohrožené vystěhováním |
9.1 Výpověď z nájemního bytu |
Výpověď z nájemního bytu |
9.1.1 Osoby, které dostaly výpověď z nájemního bytu |
a |
|
9.2 Ztráta vlastnictví bytu |
Ztráta vlastnictví bytu |
9.2.1 Osoby ohrožené vystěhováním z vlastního bytu |
a |
||
10 Osoby ohrožené domácím násilím |
10.1 Policejně zaznamenané domácí násilí |
Případy, kdy policie zasáhla k zajištění bezpečí oběti domácího násilí |
10.1.1 Osoby ohrožené domácím násilím – policejně zaznamenané případy – oběti |
a |
|
NEVYHOVUJÍCÍ BYDLENÍ |
11 Osoby žijící v provizorních a v neobvyklých stavbách |
11.1 Mobilní obydlí |
Mobilní obydlí, které není určené pro obvyklé bydlení |
11.1.1 Osoby žijící v mobilním obydlí, např. maringotka, karavan, hausbót (nemají jinou možnost bydlení) |
a |
11.2 Neobvyklá stavba |
Nouzový přístřešek, bouda, chatrč, barák |
11.2.1 Osoby žijící v budově, která není určena k bydlení, např. osoby žijící na pracovišti, v zahradních chatkách se souhlasem majitele |
a |
||
11.3 Provizorní stavba |
Provizorní stavba |
11.3.1 Osoby žijící v provizorních stavbách nebo v budovách např. bez kolaudace |
a |
||
12 Osoby žijící v nevhodném bydlení |
12.1 Obydlené neobyvatelné byty |
Bydlení v objektu označeném podle národní legislativy jako nevhodné k bydlení |
12.1.1 Osoby žijící v nevhodném objektu – obydlí se stalo nezpůsobilým k obývání (dříve mohlo být obyvatelné) |
a |
|
13 Osoby žijící v přelidněném bytě |
13.1 Nejvyšší národní norma definující přelidnění |
Definované jako překračující nejvyšší normu podle rozměru nebo počtu místností |
13.1.1 Osoby žijící v přelidněných bytech |
a |
* Použité zkratky v posledním sloupci – Stupeň ohrožení: a – ohrožené osoby, b – osoby bez domova
České obce a města poskytují sociální bydlení také dalším cílovým skupinám. Jsou to např. lidé, kteří, třebaže pobírají sociální dávky na podporu bydlení (příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení), vynakládají na bydlení významnou část svých příjmů (v českém prostředí to bývá více než 40 % disponibilních příjmů) a nejsou schopny tuto svoji obtížnou situaci řešit samy na trhu s bydlením (přestěhováním do levnějšího vhodného bydlení, prodejem vlastního bydlení a koupí nebo pronájmem vhodného bydlení). Vzhledem ke specifičnosti sociálního bydlení je vhodné zařadit do definice relevantní cílové skupiny také výši disponibilních příjmů, které zůstávají domácnostem po uhrazení nákladů na bydlení. Jako minimální hranice v kontextu České republiky se doporučuje 1,6násobek životního minima. Tato hranice se však může rozšiřovat na základě lokálních specifik a charakteristik.
Vzhledem k tomu, že kapacita obecních bytových fondů (dále i bytového fondu určeného na sociální bydlení) zpravidla neumožňuje nasytit lokální potřebu a že u některých skupin by prodleva v řešení bytové a sociální krize měla závažné důsledky (ohrožení na životě, zdraví, riziko rozpadu rodiny, riziko obtížně řešitelného sociálního propadu), je při poskytování sociálního bydlení vhodné prioritně poskytovat uvedené bydlení tzv. prioritizovaným skupinám. Tyto skupiny si určují poskytovatelé sociálního bydlení s ohledem na místní situaci, přičemž toto určení by mělo vycházet z analýz potřeb cílových skupin a stanovené priority by měly být řádně zdůvodněny.