Ocitli jste se ve složité situaci a hrozí vám ztráta bydlení?

Více informací

Peer konzultanti a recovery koučové

Peer konzultanti (nebo také „peer pracovníci“, „peer mentoři“, či „recovery koučové“) jsou experti, jejichž znalosti a dovednosti vychází zejména z jejich vlastních životních zkušeností s řešením určitých problémů. Díky tomu, že se jim v životě podařilo dostat se z ulice, zotavují se z duševního onemocnění, prošli si vězením nebo psychiatrickou nemocnicí a znovu se vrátili do běžného života, zbavili se závislosti, jsou přeživšími domácího nebo sexuálního násilí, tak mohou podpořit ty, kteří podobným problémům stále čelí. Skrze práci s vlastním příběhem a předáváním svých zkušeností mohou osobám v těžké situaci přinést naději, inspiraci a cenné zkušenosti. Peer konzultanti nejčastěji pracují na aktivizaci a motivaci klientů. Podporují klienty v hledání koníčků a ve volnočasových aktivitách. Podílí se na krizovém a individuálním plánování. Pracují na budování náhledu klienta na jeho situaci. Mohou s klienty dělat různé nácviky, doprovázet je na úřady, k doktorům apod. Mnohdy se podílejí i na skupinové práci s klienty (například na svépomocných skupinách).

Mezi další činnosti peer konzultantů může patřit také destigmatizace a zastávání se práv diskriminovaných a znevýhodněných skupin, přinášení nápadů vedoucích k systémovým změnám, které zefektivní podporu konkrétních cílových skupin, spoluvytváření podoby podpůrných služeb a práce v multidisciplinárních týmech, kde jsou důležitým hlasem při řešení rozmanitých situací. Z toho vyplývá, že peer pracovníci jsou užiteční nejen pro klienty, ale i pro své kolegy a sociální služby. Více o přínosech peerské podpory se můžete dočíst například zde6.

Peer konzultant je označení pracovní pozice, která však nemá dosud v ČR legislativní ukotvení. Financování peer konzultantů probíhá nejčastěji projektově nebo jsou zaměstnáni jako pracovníci v sociálních službách. Pracovat jako peer konzultant může být pro člověka přínosné i na jeho vlastní cestě k zotavení. Poskytování peer podpory zvyšuje samotným peer konzultantům sebevědomí. Jedná se o placenou pozici, která bývá nejčastěji na HPP nebo DPČ. Mezi benefity takového zaměstnání může patřit například flexibilní pracovní doba nebo možnost různých školení, zvyšování své kvalifikace a průběžného vzdělávání se v různých oblastech3, 4, 6.

Jak bylo uvedeno již výše, kromě označení peer konzultant se můžete setkat také s tzv. recovery koučem. Podle někoho jde o synonyma. Podle Pavla Nepustila je recovery kouč peer konzultant, který „se (systematicky) učí pracovat se svou zkušeností. Učí se jí používat tak, aby mohl co nejlépe pomoci ostatním lidem v podobné situaci. A v základních principech se hlásí ke koučování, jak ho známe odjinud. Například v tom, že se zaměřuje na rozvoj silných stránek, rozvíjí potenciál člověka, věří v jeho vlastní schopnosti, anebo že spíše povzbuzuje než radí.“ Více o výcviku v recovery koučování a konkrétních termínech lze najít například zde nebo zde5, 7.

Jaké obecné charakteristiky musí zájemce o pozici peer konzultanta splňovat? Mezi základní předpoklady dobrého peer pracovníka patří:

Pozice peer pracovníků s sebou přináší i určitá rizika, a to jak pro samotné peery, tak pro organizaci, kde peeři působí. Peer pracovník během své práce může narážet na věci, které mu mohou připomínat traumatické události z jeho vlastního života, navíc může být těžké (někdy i ohrožující) odhalit jiným lidem svou minulost. Peer konzultanti s klienty navazují vztahy, které jsou založené na vzájemné důvěře a respektu, peeři ke klientům přistupují přátelsky, ale nejsou to přátelé, proto peer konzultanti musí pracovat na vytváření vlastních hranic a jasném vymezení své role, aby je klienti nepřetěžovali a peeři brzy "nevyhořeli". Co se týká rizik pro tým, tak se může stát, že peer pracovníci nebudou ostatními členy týmu přijati jako rovnocenní kolegové (na tom musí pracovat management organizace) nebo že peer konzultanti budou svou žitou zkušenost pokládat za zkušenost všech lidí v podobné situaci a budou ji dávat přílišnou důležitost nebo že peer pracovníci nebudou ještě v takové fázi zotavení, aby organizaci přinášeli více užitku než starostí1, 2, 6.

Výběr peer pracovnic a pracovníků

Než začnete peer pracovníky hledat, tak je dobré si zodpovědět otázku, proč peer pracovníka do týmu chcete a jaká by měla být jeho role. Od toho se odvíjí další otázky: Jaké zkušenosti by měl váš peer pracovník mít? Pokud jste služba, kde se lidé snaží abstinovat, tak si nejspíš nevyberete peera, který kontrolovaně pije. Naopak například v podpoře bydlení, může být zkušenost s kontrolovaním pitím využitelnější než zkušenost  s abstinencí. Pokud podporujete lidi s komplexními potřebami, tak je třeba zvážit, zdali chcete také někoho, kdo má komplexní zkušenosti nebo chcete peer pracovníky, kteří mají zkušenost s duševním onemocněním, se závislostí, s bytovou nouzí, s životem na ulici apod. Může se stát, že ačkoliv vaši klienti budou mít duševní onemocnění, tak si nebudou rozumět s někým, kdo si sice také prošel těžkostmi života s duševním onemocněním, ale kdo jinak vystudoval vysokou školu a vždy měl kde bydlet. Dál byste si měli říct, jaké další zkušenosti budou pro peerskou práci důležité. Je třeba práce s počítačem? Jaký má být peer, aby zapadl do týmu a měl dobrý vztah s klienty? Další důležitou otázkou je, kdo bude nové peer pracovníky vybírat? Bude to koordinátor služby nebo projektu? Bude to vedoucí týmu podpory? Bude se výběru účastnit jiný peer pracovník z vaší organizace (třeba i z jiného týmu nebo jiné služby)? Nebo bude peera vybírat celý tým? Je důležité si i říct, jak by mělo výběrové řízení vypadat. Dá se předpokládat, že pohovor pro peer pracovníky bude o něco dělší než pro sociální pracovníky, protože peer už na pohovoru budou sdílet svůj příběh. Další velkou otázkou, která hraje při výběru roli, je to, zdali máte peer pracovníky hledat mezi vašimi současnými nebo bývalými klienty nebo raději hledat někoho, kdo od vaší organizace nikdy podporu nedostával. Obě varianty mají svá pro a proti. Bývalí klienti mohou mít těžší cestu k přijetí týmem jako rovnocenných kolegů. Pro tým může být náročné přepnutí z podpůrné role do kolegiální. Pokud se rozhodnote přijmout bývalého klienta do vašeho týmu, tak je dobré aby si našel podporu v jiné organizaci, aby v případných krizích nebyl klientem a zaměstnancem zároveň a nedostával se do konfliktu rolí. Nebo tým na takové situace připravit a nastavit si třeba krizový plán. Dále je často chválené, když přijmete peery alespoň dva (například muže a ženu), jednak mají odlišné příběhy a tak mají vaši klienti pestřejší nabídku podpory a pak také peeři mohou mezi s sebou sdílet a diskutovat svoji práci, což je pro ně často velmi přínosné.

Zaučování peer pracovníků

Dejte novým zaměstnancům čas na rozkoukání a netlačte na rychlé osamostatnění. Doporučuje se, aby nový peer dostal při nástupu svého "buddyho", který mu bude ukazovat, co jak v organizaci funguje a zodpovídat otázky. Důležitou součástí zaučování peer pracovníků je i stíňování nebo náslechy, kdy se noví zaměstnanci pasivně zapojují do přímé práce s klienty a následně mají se svými kolegy a kolegyněmi reflexe danných situací (proč se kdo ptal na to a na to apod.). Pokud je v organizaci peer pracovníků víc, tak je dobré, když mají svoje vlastní porady. Většinou jednou týdně. Mohou se zde setkávat i peer pracovníci z různých služeb organizace. Alespoň v počátcích se také ukázala užitečná pravidelná setkání koordinátora projektu s novým peerem, při kterých společně proberou, jak se nový zaměstnanec v práci cítí, co se mu podařilo, co by potřeboval, čemu nerozumí apod.

 

Příklady organizací, které začlenily do svých týmů peer konzultanty a konzultantky

Armádu spásy

Peer pracovníky například využívají v pražských týmech sociální rehabilitace na pobočce Centra sociálních služeb Karla Larssona. Zde se můžete podívat na rozhovor o podobě peerství v této organizaci. Tyto služby slouží především lidem v bytové nouzi nebo lidem, kterým bytová nouze hrozí.

Ledovec

Jedná se o neziskovou organizaci, která vytváří prostředí pomáhající lidem zejména s duševním onemocněním na jejich cestě zotavení. Svá centra má v Plzni a v Klatovech. Snaží se pomoci lidem v začleňování do společnosti a zároveň usiluje o to, aby společnost byla otevřenější „k těm druhým". Poskytují chráněné bydlení, Housing First, telefonickou pomoc, poradenství nebo například peerské slety. Své zkušenosti z práce peer konzultanta sdílel také Ondřej Lorenc v rámci rozhovoru, který je dostupný na YouTube.

Rubikon

Rubikon je nezisková organizace věnující pozornost osobám s trestnou minulostí. Snaží se pomáhat těmto lidem v otázkách týkajících se zaměstnání, bydlení, dluhů a dalších oblastech. Organizace má několik poboček v různých krajích, konkrétně v Praze, Kladně, Ostravě a v několika městech v Karlovarském kraji.

Zahrada 2000

Nezisková organizace nacházející se v Olomouckém kraji s cílem navrátit zpět do života osoby, které mají duševní onemocnění. Peer konzultanti jsou zde zaměstnaní na hlavní pracovní poměr a tvoří součást odborného týmu pracovníků. Mají za úkol představovat fungování služeb klientům a rodinným příslušníkům, sdílet svůj příběh, přinášet pomoc klientům při příchodu do služeb organizace. Organizace se také zaměřuje na pomoc klientům při hledání bydlení a práce.

Renadi

Renadi patří mezi další neziskovou organizaci na Moravě, konkrétně v Brně. Zaměřují se na osoby se závislostí na návykových látkách a zároveň na osoby s problémovým užíváním spojeným s dalšími psychickými potížemi. V rámci projektu Evropské Unie zapojují empatickou podporu během zotavení pomocí Peer klubu. Renadi také nabízí vzdělávací kurz Možnosti peerování.

V rámci projektů sociálního bydlení mají peer konzultanty v těchto organizacích: Baobab, z.s., BONA, o.p.s., Letní dům, z.ú., Dobro-volně z.s., město Otrokovice, IQ Roma servis, z.s., Ledovec, z.s., Mezi proudy, o.p.s., pražská pobočka Naděje, Renadi, o. p. s., Návrat, o.p.s., Romodrom, Pomoc v nouzi, o.p.s., Rubikon CENTRUM, z.ú., SKP-CENTRUM, o.p.s., Slezská diakonie, Spolek PORTAVITA, Vavřinec, Město Brno a další.

 

Webináře na téma Recovery coaching a peerství v sociálním bydlení 

 

  

Zdroje a doporučená literatura:

  1. PUURUNEN, Heini. Příručka pro peers podpory v bydlení. [online]. 2018 [cit. 2024-05-12]. Dostupné z: 80-peers_cs-int.pdf (mpsv.cz)

  2. FEANTSA. FEANTSA Position: Peer Support: A Tool for Recovery in Homelessness Services [online]. 2015 [cit. 2024-05-12]. Dostupné z: https://www.feantsa.org/en/feantsa-position/2015/10/03/feantsa-position-peer-support-a-tool-for-recovery-in-homelessness-services?bcParent=27

  3. HOP-C WORKING GROUP. Peer support [online]. 2020 [cit. 2024-05-09]. Dostupné z: https://www.homelesshub.ca/sites/default/files/HOPCGuideModule6.pdf

  4. NEPUSTIL, Pavel a et al. Kvalifikace: Autentická zkušenost. 2022. ISBN 978-80-561-0950-2.

  5. PLATFORMA PRO SOCIÁLNÍ BYDLENÍ. Příručka pro peers podpory v bydlení. In: Publikace [online]. 2018, s. 1-34 [cit. 2024-05-09]. Dostupné z: https://socialnibydleni.org/publikace

  6. RECOVERY KOUČOVÁNÍ. Recovery koučování C

  7. SOUČKOVÁ, Marie a Dana CHRTKOVÁ. Vzdělávání a zaměstnávání peer konzultantů v zahraničí a v ČR. Reforma psychiatrie [online]. 2022 [cit. 2024-05-16]. Dostupné z: https://reformapsychiatrie.cz/clanek/vzdelavani-zamestnavani-peer-konzultantu-v-zahranici-v-cr-0

  8. SPOLEČNOST PODANÉ RUCE O.P.S. Základní výcvik v recovery koučování [online]. 2024 [cit. 2024-05-08]. Dostupné z: https://ies.podaneruce.cz/kurzy/recovery/

  9. HHRC. Expanding Peer Support Roles in Homeless Services Delivery: A Toolkit for Service Providers [online]. 2023. Dostupné z: https://hhrctraining.org/system/files/paragraphs/download-file/file/2023-08/HHRC_Peer_Support_Toolkit-508.pdf

 

V rámci předmětu Sociální bydlení v praxi na FSV UK zpracovala Sára Vavrušková.

Datum poslední aktualizace: 17. 7. 2025

Přihlaste se k odběru novinek z oblasti sociálního bydlení a magazínu
Mít domov.