Zákon o podpoře bydlení = mít domov
Problémy rodin a jednotlivců, kteří přišli o stabilní bydlení nebo jim jeho ztráta hrozí, už mají v Česku systémové řešení: zákon o podpoře bydlení byl schválen a od 1. ledna 2026 vstoupí v účinnost! Schválení zákona znamená dlouho očekáváné legislativní ukotvení nástrojů z praxe, které již dlouhodobě fungují díky mnoha obcím, neziskovým organizacím a dalším aktérům ze sociální oblasti.
Jeho vznik dlouhodobě podporovala veřejnost (86 %) a požadovaly ho i některé obce nebo Ústavní soud České republiky. V bytové nouzi je v ČR více než 161 000 lidí včetně 62 000 dětí. Dalších 1,6 milionu lidí je bytovou nouzí ohroženo (pozn.: čísla pocházejí ze závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace (RIA) zákona o podpoře bydlení). Díky projektům z Evropského sociálního fondu mohly obce a neziskové organizace pomoci tisícům z nich. To však zdaleka nestačí – projekty trvají maximálně tři roky a pak se musí znovu hledat způsob, jak pomoc zajistit. Projekt Podpora sociálního bydlení pomáhá aktivním obcím a neziskovkám již od roku 2016. Jejich apel na stabilní a plošné řešení bytové nouze byl jednohlasný.
Zákon o podpoře bydlení přináší systémové řešení, které bude dostupné potřebným po celé republice a nebude závislé na evropských výzvách. Pomůže lidem, kteří už o bydlení přišli, i těm, kterým jeho ztráta hrozí. Nabízí také poradenství pro širší veřejnost, které se krize bydlení stále více dotýká – například kvůli vysokým cenám energií. Jak na ně, nebo jak nalézt pomoc v jiných problémech souvisejících s bydlením, naleznete na na socialnibydleni.mpsv.cz/pomoc.
Zákon stojí na třech základních pilířích:
- Kontaktní místa pro bydlení (KMB) – od 1. ledna 2026 ho najdete ve 132 obcích s rozšířenou působností (115 KMB vznikne povinně ze zákona, dalších 17 pak dobrovolně z vlastní vůle ORP). Poskytnou poradenství, posoudí situaci domácnosti, navrhnou řešení a propojí ji s dalšími službami.
- Podpůrná opatření v bydlení – zahrnují bydlení s ručením pro pronajímatele, podporované obecní bydlení a cenové mapy nájemného, které zabrání obchodování s chudobou. Ročně by se do systému mělo zapojit až 3 100 bytů, z toho 2 000 od soukromých majitelů a 1 100 od obcí.
- Asistence v bydlení – odborní pracovníci pomohou domácnostem udržet si bydlení, začlenit se do komunity a zvládnout praktické problémy. Asistence může trvat až dva roky a zahrnuje i tzv. překlenovací podporu v případě ztráty bydlení.
Zákon o podpoře bydlení, na jehož tvorbě se podílelo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) a Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), nevyřeší vše, je součástí širších změn. MMR je hlavním gestorem zákona i dostupnosti bydlení a změny představuje souhrnně na webu „Bydlení pro život“. Klíčovou součástí reformy jsou i rozsáhlé investice do výstavby a podpora pro obce, aby tyto možnosti snáze využívaly.
Zákon se vyplatí celé společnosti, i finančně
Riziko ztráty bydlení aktuálně ohrožuje 1,6 milionu lidí. Nadměrné náklady na bydlení dopadají na domácnosti ve městech i na venkově, v nájmu i ve vlastním. V posledních letech dopadla na všechny i energetická krize: v roce 2023 se s energetickou chudobou potýkalo 1,3 milionu osob. Stát se snaží pomáhat prostřednictvím dávek, financování zateplování, poradenství, sociálních služeb ad.
Podle sčítání MPSV v roce 2022 bylo zcela bez střechy přes 12 tisíc osob, další desítky tisíc žijí v ubytovnách, azylových domech nebo jiném nevhodném bydlení. Mezi nimi jsou děti i osamělí senioři. 92 % veřejnosti považuje za důležité, aby každá domácnost měla možnost bydlet v adekvátním bytě (tzn. s funkční elektřinou, toaletou, okny, přiměřenou rozlohou apod.).
Neřešení bytové nouze stojí veřejné rozpočty přes 4 miliardy Kč ročně. Naproti tomu náklady zákona v 5. roce jeho účinnosti činí jen 1,45 mld. Kč (více informací najdete v RIA k Zákonu o podpoře bydlení). Zákon se tedy vyplatí – lidsky i ekonomicky.
Jaký dopad má bytová nouze na každodenní život člověka?
Stabilní a důstojné bydlení je základním pilířem života. 76 % lidí v Česku považuje bydlení za základní lidské právo. Ztráta bydlení zhoršuje psychické zdraví, vede k duševním onemocněním a zvyšuje náklady na zdravotnictví. Děti v bytové nouzi mají vyšší absenci, horší prospěch a menší šanci na vzdělání a dobrou práci.
Bytová nouze znamená život v předražených ubytovnách nebo bytech obchodníků s chudobou. Řešením není odebírání dávek, ale zamezení obchodu s chudobou. Podporované bydlení je levnější než financování nemorálního byznysu. Pomoci mají cenové mapy nájemného od Ministerstva financí, které stanoví místně obvyklé nájemné i pro byty v systému zákona.
Děti a mladí lidé v bytové nouzi
Desítky tisíc dětí žijí v přelidněných bytech nebo s krátkodobými nájemními smlouvami. Nestabilní podmínky zvyšují riziko odebrání dětí do ústavní péče, jejíž provoz stojí stát 60 tisíc Kč měsíčně na jedno lůžko. 95 % veřejnosti považuje za důležité, aby děti mohly vyrůstat ve svých rodinách.
Mladí lidé, kteří vyrostli v ústavech, často po dosažení plnoletosti nemají kam jít. 80 % z nich o stabilní bydlení přijde nebo ho nikdy nenajde.
Poskytnutí podpory v bydlení je levnější než celoživotní bezdomovectví.
Kontaktní místo pro bydlení
Pro každého, kdo má nebo mu hrozí problém s bydlením, vznikne díky zákonu kontaktní místo pro bydlení. Od 1. ledna 2026 ho najdete ve 132 obcích s rozšířenou působností (115 KMB vznikne povinně ze zákona, dalších 17 pak dobrovolně z vlastní vůle ORP). Na kontaktním místě pro bydlení budou pracovat odborníci, kteří dokáží řešit nebo zprostředkovat poradenství a pomoc související s tematikou ztráty bydlení. Při problémech s bydlením bude vždy prvním krokem kontaktní místo pro bydlení (KMB). Výhodou kontaktního místa pro bydlení je, že se občan dozví informace související s řešením problémů v oblasti bydlení na jednom místě a nebude nucen obcházet jednotlivé úřady a organizace. Lépe se tak zorientuje v jinak v mnohdy nepřehledném systému podpor. Právě na takové místo by se obracelo, jak ukazuje výzkum renomované společnosti ppm factum research pro MPSV, nejvíce občanů (84 %) v případě obav o bydlení nebo nadměrných nákladů na ně.
Pracovníci KMB člověku buď poradí, pomůžou s vyřízením dávek na bydlení nebo těm nejpotřebnějším poskytnou další podporu v podobě bydlení s ručením pro majitele, obecního bydlení s podporou, případně asistenci v bydlení (viz dále). Nejde o byt zdarma, každý bude normálně muset hradit nájemné. Jednou z rolí KMB je mít přehled o dostupných sociálních službách, úzce spolupracovat s Úřadem práce a dalšími úřady, jichž se téma bydlení týká.
Není třeba mít obavy z toho, že jde o zavádění nového úřadu, který „stejně nebude fungovat“, jak nepravdivě někdy zaznívá. Kontaktní místa pro bydlení jsou již řadu let v praxi ověřená. První kontaktní místa pro bydlení vznikala v letech 2019 až 2021 a aktuálně fungují na 28 místech ČR. Až na pár výjimek jsou financovány jen z evropských dotací ESF a je potřeba je zavést celorepublikově.
Bydlení s ručením a podporované obecní bydlení
Bez bytů se bytová nouze nevyřeší. Proto je zásadní pomoct lidem v bytové nouzi najít vhodné a cenově dostupné nájemní bydlení. Mezi podpůrná opatření v bydlení patří poskytování bydlení s jistými garancemi, resp. ručením soukromým pronajímatelům, poskytování podnájemního bydlení, případně zapojení do obecního podporovaného bydlení. V současné době je podle MMR v Česku přibližně 200 000 volných bytů, část z nich by mohli majitelé poskytnout do nového systému. Zákon o podpoře v bydlení zavede systém, jak pozitivně motivovat jejich majitele (soukromníky i obce), aby je pronajali potřebným lidem, kteří by na komerčním trhu s bydlením neměli šanci. MMR odhaduje, že by se do systému dle zákona mělo ročně dostávat 3 100 nájemních bytů, přičemž 1 100 bytů z celkového počtu je v majetku obcí, 2 000 bytů ročně by do systému mohli vložit soukromníci. Zprostředkovatelé (tj. pověření poskytovatelé zmíněných podpůrných opatření) budou čerpat na svou činnost příspěvky.
Ústřední roli opět hraje kontaktní místo pro bydlení, které podle předem určených pravidel vyhodnotí domácnosti pro tzv. podpůrné opatření v bydlení a zároveň prověří, zda jsou nabízené byty vhodné pro bydlení a zda nevzniká riziko sestěhovávání chudých domácností do jedné lokality nebo domu.
Například soukromí majitelé poskytnou byt do bydlení s ručením, kontaktní místo prověří, zda zájemce o byt splňuje podmínky a byt je vhodný k nastěhování. Poskytovatel ručení zajistí majiteli servis se správou bytu včetně výběru konkrétního nájemníka, řešení plateb a úhrady případných škod. Tento zprostředkovatel bude dobře seznámen s celkovou atmosférou v domech, ve kterých se budou nacházet byty s ručením, a konkrétního nájemníka bude vybírat společně s majitelem tak, aby se do sousedství snadněji začlenil. Domácnostem, u kterých to KMB vyhodnotí jako potřebné, bude navíc poskytovaná asistence sociálních pracovníků, kteří jim budou pomáhat s včasným placením nájmu a udržováním bytu. Podobně to bude nastaveno u podporovaného obecního bydlení, kdy obce vyčlení část svých bytů do systému dle zákona pro zvlášť zranitelné osoby. Získá tak státní příspěvek na realizaci podporovaného obecního bydlení, který může využít k dalšímu rozvoji obecního bydlení.
Celý systém je nastavený tak, aby majitele motivoval pronajímat byty rizikovějším domácnostem, zároveň jsou ale jasně nastavená pravidla a kontrola jejich dodržování, které zabrání zneužívání ručení nebo celého systému. Domácnosti zase mají k dispozici pomoc, jak vše zvládat, a to včetně rad od sociálních pracovníků v asistenci v bydlení.
Kontaktní místo pro bydlení na území celého ORP:
- posuzuje, které domácnosti získají bydlení u soukromníka či u obce a asistenci v bydlení,
- posuzuje stav bytů a jejich lokalitu, v jednom domě může být jen omezené množství bytů s ručením (prevence obchodu s chudobou a vzniku sociálně vyloučených lokalit),
- řeší zajištění nájemních bytů, asistence i zprostředkovatelů i koordinaci mezi nimi,
- kontroluje, zda je bydlení s ručením, podporované obecní bydlení a asistence v bydlení poskytována podle zákona,
- každé 3 roky vydává Zprávu o bydlení.
Poskytovatel bydlení s ručením jako zprostředkovatel:
- může být obec, kraj nebo jimi zřízená příspěvková organizace, realitní společnost nebo zkušené sociální služby, které získají od kraje pověření,
- v případě bydlení s ručením uzavírá s majitelem smlouvu o spolupráci, v případě podnájemního bydlení uzavírá nájemní smlouvu,
- poskytovatel získává za každý pronajatý byt příspěvek od státu, který slouží jako ručení pro vlastníky bytů,
- tyto příspěvky využije zprostředkovatel na úhradu nedoplatku a škody vlastníkovi (například při neuhrazení nájmu a služeb v termínu, při nedoplatcích při vyúčtování energií a služeb, při vzniku škody a havárií v bytě apod.) a po skončení nájmů na uvedení bytu do původního stavu,
- poskytnuté garance následně vymáhá od nájemníků, kteří dluh či škodu způsobili,
- kontroluje platby, řeší splátkové kalendáře a další servis spojený s pronájmem bytu,
- komunikuje se sousedy, úřady, pomáhá předcházet problémům a sporům.
Majitel bytu:
- vkládá byt do systému bydlení s ručením
- uzavírá nájemní smlouvu s domácností,
- uzavírá smlouvu o spolupráci s poskytovatelem ručení,
- má jistotu, že když svůj byt pronajme potřebným lidem; bude mít garantovaný nájem ve výši, která je v lokalitě obvyklá (podle cenové mapy),
- má jistotu, že škody, které případní nájemníci způsobí, budou do zákonem stanovené výše uhrazeny díky ručení nebo pojištění,
- díky poskytovateli ručení má méně starostí se správou bytu, nemusí řešit komunikaci s nájemníky nebo se sousedy,
- vedle soukromníků budou do systému vkládat byty i obce jako tzv. podporované obecní bydlení.
Už teď víme, že bydlení s garancemi funguje
Bydlení s ručením a podnájemní bydlení u soukromých pronajímatelů už v posledních pěti letech úspěšně funguje v několika desítkách českých měst a obcí. V letech 2022-2026 ho využívají projekty ze 41 realizátorů napříč celou ČR. I v zahraničí jsou takto byty pronajímány už řadu let. V současné době existuje podobný systém servisu pro majitele bytů v rámci komerčního sektoru, narozdíl od poskytovatelů ručení si ale majitelé musí takové služby hradit sami. Aby soukromí majitelé mohli mít nějaké záruky státu, když byt pronajmou sociálně slabým, podporuje 84 % veřejnosti.
Podnájem jako jistota
Pokud majitelům bude i tak připadat bydlení s ručením jako příliš rizikové, mohou svoje nemovitosti poskytnout do podnájmu. Nájemní smlouvu uzavřou přímo s poskytovatelem ručení, který bude mít s potřebnou domácností podnájemní smlouvu. Záruka, že nájem bude zaplacen a škody uhrazeny, tak vyplývá přímo z nájemní smlouvy.

Asistence v bydlení
Napříč Českem v uplynulých letech testovaly obce a neziskové organizace přístupy Housing First a Housing Led, které umožňují chudým lidem v nouzi získat cenově dostupné bydlení. Na rozdíl od některých předchozích pokusů, byly tyto projekty úspěšné i proto, že nastěhovaným domácnostem poskytovaly potřebnou podporu sociálních pracovníků. Z toho mimo jiné vychází i asistence, která je jedním z pilířů zákona.
U domácností v bytové nouzi bude KMB posuzovat, zda potřebují v bydlení podporu asistence. Pokud ano, tak nebude možné v rámci bydlení s ručením pronajmout byt, pokud domácnost zároveň neuzavře smlouvu o asistenci. Klienti/nájemníci budou pracovat s dopomocí pracovníků asistence na hospodaření domácnosti, dodržování podmínek nájmu a klidném soužití se sousedy bez dluhů a stížností. Cílem je, aby nájemníci stabilizovali svou sociální situaci a stali se běžnými nájemníky. K tomu jim jako nejbližší podporovatelé pomůžou pracovníci asistence, kteří za nimi budou chodit i do domácnosti a budou s nimi řešit otázky i problémy v bydlení.
Podpora jen na omezenou dobu
Asistence i zákonem zprostředkované bydlení jsou stanovené maximálně na dva roky, počítá se s tím, že poté už bude domácnost v bydlení stabilizovaná a schopná fungovat bez intenzivní podpory. V případě potřeby budou napojeni na sociální služby pro pomoc při řešení jejich jiných problémů.
Pokud nájemník bude porušovat pravidla nájemní smlouvy a dostane výpověď z nájmu, po které byt nevyklidí, může se majitel obrátit na soud s tzv. žalobou na vyklizení. Nově by změna občanského soudního řádu soudům umožňovala vydat rozkaz na vyklizení, který by celé vystěhování nájemníka neprávem užívajícího byt zrychlil. Zároveň zákon zajišťuje, že platící nájemníci mohou ve svém domově zůstat i po vypršení lhůty pro čerpání asistence nebo garancí. Pronajímatelé totiž nebudou moct zneužívat příspěvky tím, že by nájemníky účelově vystěhovávali a jeden byt tak stále dokola poskytovali do podporovaného bydlení. Do systému je budou moct vložit zase až po 3 letech, obce po 5 letech.
Investice a další změny v oblasti bydlení
Kromě zákona o podpoře bydlení připravuje vláda investice do výstavby tzv. dostupného nájemního bydlení. Lidé, kteří nemohou dosáhnout na hypotéku, dostanou šanci získat nájemní bydlení za nižší částku než v komerčním bydlení. Obce navíc získají nástroj, jak motivovat mladé lidi a lidi pracující v určitých profesích, aby v určité lokalitě zůstali nebo se do ní nastěhovali. Investice bude možné využít i na rekonstrukce prostor, které by bylo následně možné k bydlení využít.
Dostupné bydlení bude určeno pro:
- domácnosti, jejichž členové jsou mladší 36 let,
- domácnosti, v nichž alespoň jeden člen vykonává potřebnou profesi (zdravotnictví, školství, sociální práce, bezpečnostní složky apod.),
- oběti domácího násilí,
- lidi, kteří nepatří mezi 20 % obyvatel s nejvyšším příjmem,
- lidi, kteří nevlastní nemovitost k bydlení.
Cena dostupného nájemného se bude odvíjet od cenových map, které připraví Ministerstvo financí, nesmí však přesáhnout 90 % ceny obvyklého nájemného v obdobných bytech.
Revize sociálních dávek
Revize dávek vejde v účinnost 1. 10. 2025. Jejím cílem je zjednodušit a tím i zpřístupnit čerpání sociálních dávek pro ty, kteří je potřebují. Čtyři pravidelně vyplácené dávky – přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení se sloučí do jedné dávky. Bude to znamenat podání jen jedné žádosti namísto čtyř, a tím pádem jen jedno správní řízení, což zjednoduší práci i následnou administrativu na Úřadu práce ČR spojenou s jejím vyřízením. Vše navíc bude možné řešit digitálně z pohodlí domova.
Další možnosti pomoci lidem v bytové nouzi najdete na naší stránce „Kde hledat pomoc?“
