Možnosti zajištění podpory formou sociální práce v SB
Při poskytování sociálního bydlení (SB) je potřeba zajistit nájemníkům také podporu formou sociální práce, tedy výkon činností sociální práce. Jedná se o podporu ze strany sociálního pracovníka, který je buď zaměstnancem obecního úřadu či obce anebo prostřednictvím registrované sociální služby. Odbornou způsobilost sociálního pracovníka stanovuje zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
V sociálním bydlení představuje kvalitní sociální práce základní předpoklad úspěšného setrvání klienta v bydlení. Sociální pracovník může nájemci sociálního bytu poskytovat podporu v řešení jeho obtížné životní situace a příčin bytové nouze (více se o oblastech podpory dočtete v článku Sociální práce v sociálním bydlení). Intenzita a metody sociální práce jsou individuální a vždy závisí na potřebách daného klienta/domácnosti. Je však třeba zmínit, že spolupráce klienta se sociálním pracovníkem je dobrovolná, a proto nemůže být nijak podmiňována (např. nájemní smlouvou) ani vynucována.
Sociální pracovník obce jako poskytovatel podpory klientům v sociálním bydlení
Pokud podporu v sociálním bydlení zajišťuje obec pomocí sociálního pracovníka obce[1], může být s klientem uzavřena ústní či písemná Dohoda o zajištění podpory formou sociální práce (není zákonem stanovena ani nějak upravena). Jedná se o dohodu o spolupráci mezi klientem a sociálním pracovníkem obce, která může mj. obsahovat:
- cíl, plán a pravidla spolupráce – cílem spolupráce sociálního pracovníka a klienta v sociálním bydlení je především podpora klienta ve schopnosti zajistit a udržet si stabilní a samostatné bydlení a minimalizovat rizika výpovědi nájemní smlouvy; plán a pravidla spolupráce zahrnují společnou domluvu a stanovení toho, jak bude spolupráce vypadat (jak často a za jakých podmínek se bude sociální pracovník s klientem setkávat, na jakých zakázkách a cílech budou pracovat apod.)
- podmínky ukončení spolupráce jak ze strany sociálního pracovníka, tak ze strany klienta (např. z důvodu, že stanovený cíl byl již naplněn, klient spolupráci opakovaně odmítá, klient požádá o ukončení spolupráce apod.)
Registrovaná sociální služba jako poskytovatel podpory klientům sociálního bydlení
Pokud podporu zajišťuje registrovaná sociální služba a její sociální pracovník, musí klient o poskytování sociální služby požádat a na základě vzájemné dohody s ním bude uzavřena Smlouva o poskytnutí sociální služby (zákonná povinnost). Tu upravuje zejména § 90 až 91c zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Konkrétně taková smlouva musí obsahovat dle odst. 2) § 91 tyto náležitosti:
- označení smluvních stran,
- druh sociální služby,
- rozsah poskytování sociální služby,
- místo a čas poskytování sociální služby,
- výši úhrady za sociální služby sjednanou v rámci výše úhrady stanovené v § 73 až 77 a způsob jejího placení, včetně způsobu vyúčtování,
- ujednání o dodržování vnitřních pravidel stanovených poskytovatelem pro poskytování sociálních služeb,
- výpovědní důvody a výpovědní lhůty,
- dobu platnosti smlouvy.
Pokud je pronajímatelem (realizátor) sociálního bydlení obec, avšak podporu sociálního pracovníka zajišťuje sociální služba, je důležité také zmínit, že je možné uzavřít mezi obcí a poskytovatelem sociální služby také písemnou dohodu o spolupráci. Někteří aktéři tuto dohodu nazývají Memorandem o spolupráci v rámci realizace sociálního bydlení v dané obci. Toto memorandum (dohoda) není zákonem stanoveno ani nijak upraveno. Může obsahovat např. tyto oblasti:
- společný cíl a zásady spolupráce – společným cílem je realizace sociálního bydlení v obci
- obsah a pravidla spolupráce
- činnosti obce jakožto pronajímatele (zajištění dostatečných kapacit bytového fondu a jeho správa atp.),
- činnosti sociální služby jakožto poskytovatele podpory formou sociální práce (jednání a uzavření smlouvy s klientem, poskytování podpory formou sociální práce dle podmínek a zásad služby atd.),
- společné činnosti (nastavení podmínek a pravidel sociálního bydlení, nastavení pravidel pro výběr klientů do SB, apod.),
- vzájemné setkávání a informování se (sdílení informacích o klientech SB pouze
na základě písemného souhlasu – viz níže),
- spolu/financování sociální práce (možno volitelné)
- a další
- možné podmínky k ukončení spolupráce (doba trvání smlouvy, výpovědní důvody a lhůty atd.).
Ochrana osobních údajů a sdílení informací
Dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů je nutné citlivě nakládat s osobními údaji klientů. Vzhledem k prevenci předcházení dluhům je vhodné propojit bytový a sociální odbor (pokud je poskytovatel bydlení i podpory formou sociální práce obec) nebo obec a sociální službu (která poskytuje podporu formou sociální práce) co se sdílení informací týče.
Tyto údaje si však jednotliví aktéři nemohou sdílet bez písemného souhlasu klienta. Tento souhlas je dobrovolný a klient jej může kdykoli odvolat (o této možnosti musí být informován). V souhlasu by měl být jasně uveden účel; subjekty, které si informace mohou sdílet a jaký typ informací se může sdílet. Více se k tomuto tématu dozvíte v článku o Předávání informací v rámci prevence ztráty bydlení a řešení dalších nepříznivých sociálních situací klientů.
Vzhledem k tomu, že každá obec či jiný realizátor, jakožto pronajímatel sociálního bydlení bude vlastní dokumenty vytvářet v závislosti na specifických podmínkách, vnímejte výše zmíněný text pouze jako možnou inspiraci pro vaši praxi.
[1] Sociální práce na obcích je převážně poskytována v rámci přenesené působnosti na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností ve smyslu zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností. Sociální práce může být také poskytována v rámci samostatné působnosti obcí.
Datum zveřejnění: červen 2022