Individuální umístění a podpora
Zaměřuje se na hledání zaměstnání na otevřeném trhu práce, který napomáhá začlenění cílové skupiny do společnosti. Metoda vychází z předpokladu, že každý člověk může pracovat na běžném pracovním trhu v situaci, kdy o to projeví zájem, pokud bude umístěn na pracovní místo dle jeho aktuálních pracovních schopností a když k tomu bude mít potřebnou podporu po dobu, jak dlouho bude potřebovat. Úkolem IPS, je najít klientovi práci na míru podle jeho přání, aby mohl být využít jeho potenciál.
Mezi základní charakteristiky IPS patří:
-
Je založeno na evidence-based praxi – to je praxe založená na důkazech, znamená využívání nejlepších vědeckých důkazů v klinické praxi.
-
Pracovníci se orientují na silné stránky klienta – v souladu s modelem Recovery.
-
Práce podporuje zotavení a well-being, tedy stav komplexní duševní, tělesné a společenské pohody.
-
Využívá přístupu multidisciplinarity týmu.
Metoda IPS využívá několika základních principů:
-
Všichni lidé, kteří chtějí pracovat, mají nárok na podporu metodou IPS. Ze služby tak není vyloučen nikdo, kdo má např. přetrvávající symptomy onemocnění, zkušenost s bezdomovectvím, trestní minulostí či závislostí. IPS služby se nesnaží lidi měnit předtím, než jim poskytnou podporu v zaměstnávání. Naopak se snaží lidem pomoci najít práci, která se potížím vyhne nebo je sníží na minimum.
-
Nalezení práce na otevřeném trhu. IPS specialisté pomáhají svým klientům najít stálé zaměstnání v běžném prostředí. Lidé chtějí být platnými členy komunity a cítit se její součástí. Práce na otevřeném trhu je v IPS definována jako zaměstnání, které je otevřené jakémukoliv kvalifikovanému zájemci, bez ohledu na to, zda má, či nemá nějaké postižení nebo omezení.
-
Snaží se najít práci, která odpovídá přáním a požadavkům klienta. IPS usiluje o zplnomocňování lidí, neříká jim, kde mají pracovat, ani jaké služby mají využívat. IPS specialista zjišťuje jejich přání a představy v průběhu celého procesu zaměstnávání. Snaží se porozumět tomu, co je pro každého konkrétního člověka nejdůležitější a jaké jsou jeho motivace.
-
Hledání práce je zahájeno co nejdříve poté, co člověk projevil zájem pracovat. IPS po klientech nevyžaduje žádnou přípravu před zaměstnáním. Výzkumy prokázaly, že lidé začnou spíše pracovat, pokud s nimi IPS specialista začne hledat práci hned. Do 30 dnů od první schůzky se IPS specialista či uchazeč o práci setkají osobně s potenciálním zaměstnavatelem, aby si promluvili o práci.
-
Součástí IPS je podpora a plánování v oblasti dávek. Klientům služby IPS je nabízena možnost získat informace o dávkách (například invalidní důchod, příspěvek na bydlení, pomoc v hmotné nouzi apod.), o které by mohl v případě zaměstnání a výdělku přijít. Lidem je nabízena podpora v získání těchto informací předtím, než začnou pracovat, a ve chvíli, kdy se rozhodují o změnách, které mohou mít na poskytování dávek vliv.
-
IPS specialisté budují vztahy za zaměstnavateli, které vybírají podle přání a zaměření svých klientů. IPS specialisté se obracejí na konkrétní zaměstnavatele na základě zájmů a preferencí svých klientů. Opakovaně se s nimi setkávají a zjišťují jejich potřeby.
-
Individuální podpora v oblasti práce není časově omezená. Pomáhá tak klientům udržet si práci i v náročném období.
-
IPS je součástí služeb péče o duševní zdraví. Práce se tak stává jednou z klíčových oblastí, na kterou se léčba a podpora zotavení zaměřuje.
Dovednosti potřebné k navázání funkční spolupráce s klientem:
Vytvoření příjemného a bezpečného prostředí – Řada lidí, kteří budou doporučeni do vaší služby, již v minulosti spolupracovala s mnoha různými institucemi či službami. Mohlo se bohužel stát, že se v některé z nich cítili poníženi či nerespektováni. Navíc někteří z klientů mohli spolupracovat se službou zaměřenou na podporu v oblasti zaměstnávání, která nebrala v potaz jejich přání a priority. Mohli se dokonce setkat s názorem, že nejsou schopni pracovat na otevřeném trhu práce nebo že jejich cíle v pracovní oblasti jsou nerealistické. Mohou tedy do spolupráce vnášet různé představy a očekávání. Lidé raději spolupracují s poskytovateli služeb, kteří se dívají na jejich možnosti a dovednosti pozitivně a s nadějí. Dejte svým klientům najevo, že věříte tomu, že mohou pracovat. Řekněte jim, že jim s hledáním práce začnete pomáhat hned, protože víte, že mají vlohy a dovednosti, které je možné v práci uplatnit. Jednejte se svými klienty s respektem.
Využívání dovedností aktivního naslouchání – Zejména kladení otevřených otázek, stručné parafrázování, vyjadřování empatie, shrnování podstatných sdělení, vyhýbání se radám a nepřerušování.
Asertivní přístup v udržování kontaktu s klientem – Ve chvíli, kdy klient nepřijde na domluvenou schůzku, nepředpokládají IPS specialisté hned, že ztratil zájem o práci. Snaží se místo toho zjistit, jakým způsobem je u konkrétního člověka možné docílit toho, aby přišel. Byla schůzka domluvená v nevhodnou dobu nebo na nevyhovujícím místě? Má klient ještě jiné povinnosti, kvůli kterým je pro něj náročné dorazit na schůzku, například se stará o dítě? Zapomíná na domluvené schůzky? Dobrý IPS specialista věří, že každý problém má řešení a že hledání řešení je součástí jeho práce. Zkouší různé možnosti, jak s člověkem spolupráci obnovit. Když se IPS specialista s klientem znovu sejde, nekárá ho za to, že na předchozí schůzku nepřišel. Neměl by po něm požadovat, aby prokazoval připravenost ke spolupráci tím, že chodí na schůzky. Dobrý IPS specialista ví, že by měl člověku především pomoci, aby se cítil dobře, protože to je předpokladem ke spolupráci. IPS specialista by měl především dát najevo, že druhého člověka rád vidí, a udělat všechno pro vytvoření příjemné a přátelské atmosféry.
Zahájení hledání práce
Součástí tohoto procesu je vedení rozhovorů s klientem, s pracovníky týmu péče o duševní zdraví a s rodinnými příslušníky (pokud k tomu dá klient svolení). IPS specialista se snaží každého člověka blíže poznat a společně s klientem a ostatními pak přemýšlet, jaký postup je pro konkrétního klienta nejlepší.
Pracovní profil
Při rozhovoru se pracovník s klientem seznamuje, navazuje vztah a nechává klienta mluvit o tom, co je pro něj důležité. Následně se zaměřuje na hledání jeho krátkodobých i dlouhodobých profesních cílů. Hovoří o předchozích zaměstnáních, vzdělání a kurzech, kulturním prostředí, ze kterého vychází, a zkušenostech, které by mohly mít vliv na jeho pracovní život a o jeho představách o práci. V rámci mapování pracovních zkušeností zjišťuje silné stránky, které mu pomáhaly v práci uspět. Všechny tyto informace pracovník zaznamenává do pracovního profilu (vzor pracovního profilu najdete v přílohách manuálu: Praktický průvodce – Metoda IPS). Pracovní profil sdílí a konzultuje s ostatními členy týmu a při jeho doplňování využívá nejrůznějších zdrojů (např. i rodinné příslušníky klienta). Pracovník podporuje klienta v uvažování o vhodné pracovní pozici, která bude odpovídat jeho požadavkům a představám. Někdy je pro klienty těžké své požadavky formulovat, pracovník by se tedy měl zajímat např. i o jejich zájmy, hodnoty a způsob trávení volného času. Požadavky a představy se mohou vztahovat i k jiným charakteristikám, jako je lokalita, výše mzdy, možnost karierního postupu, pracovní doba, možnost samostatného rozhodování atd.
Mezi důležitá témata, která by v rámci sestavování pracovního profilu měla zaznít, patří např. podpora při rozhodování, zda mluvit o svém onemocnění se zaměstnavatelem a plánování v oblasti dávek.
Plán hledání práce
Jakmile pracovník s klientem znají jeho představu o podpoře, kterou bude klient potřebovat, a jeho požadavky na práci, začnou sestavovat plán, jak hledat práci podle profilu (vzor plánu najdete v přílohách manuálu: Praktický průvodce – Metoda IPS). Plán by měl být co nejkonkrétnější a individuálně sestavený. Měl by obsahovat cíle, úkoly, odpovědné osoby a termíny. Cíle či jednotlivé kroky mohou být popsány vlastními slovy klienta.
Proces hledání práce
IPS specialista může s klienty hledat práci mnoha různými způsoby. Jedná se například o:
Zpracování motivačního dopisu a životopisu, odpovídání na pracovní nabídky
IPS specialisté obvykle pomáhají klientům sestavit vlastní životopis a obecný motivační dopis. Dále pak s odpovídáním na inzeráty, zejména pokud je potřeba reagovat prostřednictvím webového formuláře. IPS specialisté obvykle vedou své klienty k tomu, aby na pracovní nabídky odpovídali jednou za týden. I když IPS specialista pracuje sám se zaměstnavateli a snaží se s nimi navázat dobrou spolupráci, pomoc klientům při odpovídání na pracovní nabídky je důležitá, protože se učí, jak si sami znovu najít práci do budoucna.
Příprava a doprovázení na pracovní pohovor
Pro řadu klientů je užitečné promyslet si odpovědi na dotazy, které jsou běžnou součástí pracovního pohovoru. Zejména pokud byl klient nějakou dobu nezaměstnaný nebo má záznam v trestním rejstříku, může se s ním IPS specialista věnovat nácviku odpovědí na otázky, které se tohoto tématu týkají. Někteří klienti o využívání služby IPS se zaměstnavateli mluvit nechtějí, zkušenosti nicméně ukazují, že doprovázení uchazeče zvyšuje pravděpodobnost, že se mu podaří práci získat. Pokud to tak klientovi vyhovuje, IPS specialista ho nechá odpovídat na otázky, ale na závěr pohovoru stručně shrne klientovy dovednosti, zkušenosti a osobnostní rysy, které jsou pro práci na dané pracovní pozici podstatné.
Spolupráce se zaměstnavateli
IPS specialisté pomáhají uchazečům o práci také tím, že budují vztahy se zaměstnavateli. Setkávají se s nimi v jejich prostředí, aby získali informace o tom, jaké zaměstnance potřebují a jaké na ně mají požadavky. Přitom se často dozvědí o pracovních pozicích, které doposud neznali. IPS specialisté věnují čas tomu, aby se dozvěděli více o potřebách zaměstnavatelů.
Podpora při zaměstnání a profesní rozvoj
IPS specialisté poskytují klientům podporu, aby jim pomohli najít si práci, v níž budou úspěšní. Podpora může být velmi různorodá. Vychází ze silných stránek daného člověka, jeho potřeb a představy o tom, v čem a jak potřebuje pomoci, požadavků na práci, předchozích pracovních zkušeností a vzdělání a dalších významných skutečností. Bere v úvahu také příznaky onemocnění a závislost a využívá přirozenou podporu člověka, jako jsou přátelé či rodinní příslušníci. IPS specialisté klientům také pomáhají v dalším profesním rozvoji nebo v hledání nové práce, která by lépe odpovídala jejich dovednostem a představám.
Individuální podpora klientů při zaměstnání, její plánování a návazná podpora
Stejně jako při hledání práce funguje podpora při zaměstnání nejlépe, když vychází z potřeb, silných stránek, přání a představ každého konkrétního klienta. Při sestavování plánu podpory při zaměstnání je důležité vzít v úvahu silné stránky ve vztahu k práci, charakteristiky konkrétní pracovní pozice, pracovní zkušenosti klienta, projevy duševního onemocnění či závislosti a klientovu představu o intenzitě podpory. Individuální plán podpory se rovněž sestavuje písemně (vzor plánu najdete v přílohách manuálu: Praktický průvodce – Metoda IPS).
V prvním měsíci zaměstnání je ideální scházet se s klientem každý týden, dále je možné poskytovanou podporu snižovat. Pokud je klient přibližně po dobu jednoho roku v práci stabilní, měl by se s ním a jeho case managerem IPS specialista sejít a prodiskutovat, zda nadále potřebuje či chce využívat služby IPS. V řadě případů převezme další podporu při zaměstnání case manager, někdy ale může klient chtít využívat podporu IPS po několik dalších měsíců; někteří klienti chtějí zůstat ve službě IPS, aby se mohli dále profesně rozvíjet.
V případě, že klient o práci přijde, měl by být IPS pracovníkem motivován, aby dál spolupracoval se službou IPS a s prací to nevzdal úplně. Je důležité, aby se klient zamyslel nad tím, co se díky práci naučil či dozvěděl, aniž by v něm kdokoliv vyvolával pocity viny či selhání. Je možné požádat klienta o svolení a promluvit si s jeho zaměstnavatelem, rodinnými příslušníky a pracovníky týmu. Zeptat se jich, co z jejich pohledu fungovalo a kde byly naopak potíže. Zjistit také, jaký je jejich názor ohledně vhodné pracovní pozice pro klienta do budoucnosti a jaká podpora by pro něj mohla být užitečná. Všechny informace, které se podaří získat, probere pracovník se svým klientem a zaznamená je do pracovního profilu.
Podpora zaměstnavatelů
Typicky kontaktuje IPS specialista zaměstnavatele již první den, kdy klient do práce nastoupil, a následně jednou týdně po dobu prvního měsíce, aby zjistil, jak spolupráce s klientem na pracovišti probíhá. Postupně se mohou kontakty omezit na frekvenci jednou za měsíc, později i za několik měsíců. Po zapracování nového zaměstnance dávají někteří zaměstnavatelé přednost telefonickému kontaktu s IPS specialistou, případně velmi krátkým schůzkám. IPS specialista by ale neměl spoléhat na to, že mu zaměstnavatel dá vědět, když se objeví nějaké potíže. Udržování pravidelného, dlouhodobého kontaktu se zaměstnavatelem může pomoci předejít propuštění klienta. Když se objeví nějaké potíže, je dobré na ně reagovat ihned. Ideální je osobní setkání se zaměstnavatelem a domluvení postupu tak, že IPS pracovník bude poskytovat podporu do té doby, než se problém vyřeší.
(Informace byly převzaty z publikace Praktický průvodce – Metoda IPS, Sarah J. Swanson a Deborah R. Becker, Dartmouth Psychiatric Research Center, vydání z roku 2013)