Ocitli jste se ve složité situaci a hrozí vám ztráta bydlení?

Více informací

Asistence v bydlení

V červnu roku 2025 byl schválený zákon o podpoře bydlení, který připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí. To je pro oblast sociálního a dostupného bydlení v České republice přelomový krok. Zákon o podpoře bydlení cílí na ty nejohroženější skupiny obyvatel, kam spadají mj. osoby bez střechy, osoby samostatně pečující o děti, osaměle žijící senioři, oběti domácího násilí, osoby diskriminované na trhu s bydlením a další. Systém podpory bydlení dle tohoto zákona stojí na třech základních pilířích. Prvním je síť kontaktních míst pro bydlení (KMB), která poskytují poradenství a koordinují podporu. Druhým pilířem jsou bytová podpůrná opatření, zahrnující garance pro soukromé pronajímatele a kompenzace pro obce pronajímající byty v rámci obecního podporovaného bydlení. Třetím pilířem je asistence v bydlení, která pomáhá nájemníkům udržet si bydlení a předcházet problémům, jako jsou dluhy, sousedské konflikty nebo nadměrné opotřebení bytu. Tento článek se podrobněji zaměří právě na opatření asistence.

Co je asistence v bydlení?
Asistence v bydlení je odborná dlouhodobá a individualizovaná činnost zaměřená na udržení si vyhovujícího bydlení. Jedná se o nový typ podpory, který si klade za cíl doplnit stávající nabídku služeb, kterou zákon o sociálních službách nepokrývá a neumožňuje. Asistenci je možné poskytovat jak v bytě, na který byla potřebná osoba napárována skrze kontaktní místo pro bydlení a do nějž se tedy nově stěhuje, tak v bytě, ve kterém již potřebná osoba žije a byt je jinak vyhovující, ale u nějž hrozí, že o něj bez potřebné podpory v dohledné době přijde. Asistence v bydlení tak zajišťuje i tolik nezbytnou prevenci ztráty bydlení, která hraje klíčovou roli v tom, aby se lidé bytovou nouzí ohrožení do bytové nouze primárně vůbec nedostávali. Vedle bytové nouze se při hodnocení potřebnosti zohledňuje také příslušnost k tzv. zvláště zranitelným cílovým skupinám, které jsou uvedeny v příloze č. 4 zákona o podpoře bydlení.

Základní činnosti asistence v bydlení
Jelikož je asistence novou činností zavedenou zákonem o podpoře bydlení, stanovuje Ministerstvo práce a sociálních věcí vyhláškou bližší specifikaci činností asistence, na kterých bude pracovník asistence spolupracovat s podporovanou osobou či domácností v bytě. Komplexnější detaily o asistenci ještě obsáhne i metodika asistence. Mezi základní činnosti asistence stanovené vyhláškou patří podpora a pomoc při: zajištění finančních prostředků k udržení vyhovujícího bydlení; při zajištění sociálních služeb; při řešení zadlužení; při navázání nebo udržení sociálních vazeb a také při hospodárném užívání bytu. Tyto činnosti zahrnují spektrum běžných úkonů, jež by měl člověk zvládat, a kompetencí, jež by si měl osvojit, aby byl schopen dlouhodobě si udržet samostatné bydlení.

Kdo může asistenci v bydlení poskytovat?
Aby organizace mohla poskytovat asistenci, je nezbytné nejprve získat pověření k poskytování asistence. Pověření k vykonávání asistence může získat obec, obcemi zřizované organizace, neziskové organizace, kraj, registrovaný poskytovatel sociálních služeb nebo právnická osoba, která v posledních 5 letech poskytovala alespoň 3 roky obdobné služby nejméně 10 klientům. Podmínky pro udělení pověření jsou svéprávnost, bezúhonnost, nesmí trvat doba, po kterou nemůže být žadateli uděleno pověření (po sankčním odebrání), a dále pak zveřejnění účetní závěrky, je-li tato povinnost podle zákona o účetnictví. Pověření k asistenci se uděluje na 9 let a vydává ho kraj, případně Ministerstvo práce a sociálních věcí, je-li poskytovatelem asistence samotný kraj. Poskytovatelé asistence mají povinnost doložit bezúhonnost, doklady prokazující odbornou způsobilost pracovníků asistence a oprávnění poskytovatele užívat prostory provozovny k poskytování asistence. Jakmile organizace získá pověření k poskytování asistence, může začít skrze KMB uzavírat smlouvy o spolupráci s potřebnými osobami a začít jim poskytovat asistenci v bydlení.

Kdo je pracovníkem asistence v bydlení?
Činnosti asistence lze poskytovat výhradně v bytě a může je poskytovat tzv. pracovník asistence. Tím může být člověk, který má kvalifikační předpoklady pro výkon povolání sociálního pracovníka nebo pro výkon činností pracovníka v sociálních službách, a který zároveň absolvoval vstupní kurz asistence. Jedná se o online kurz, který je připraven a zřizován Ministerstvem práce a sociálních věcí, jehož splněním získá pracovník potřebné osvědčení. Tento kurz lze započítat i do povinného vzdělávání sociálních pracovníků. Existuje také pozice tzv. pomocného pracovníka asistence, ten však může vykonávat pouze vybrané činnosti asistence, a to konkrétně podporu a pomoc při navázání nebo udržení sociálních vazeb, anebo pomoc při hospodárném užívání bytu. To se odráží i v rozsahu vzdělávání, které musí takový pracovník absolvovat.
Pracovníci asistence společně s podpořenou osobou sestavují a následně revidují asistenční plán a vedou dokumentaci o poskytování asistence. Asistenční plán je nezbytné sestavit do 20 pracovních dnů ode dne, kdy nabyla účinnosti smlouva o asistenci, a také je nezbytné ho nejméně jednou za 6 měsíců revidovat. Smlouva, asistenční plán i jeho revize se nahrávají do Evidence podpory bydlení.
Finanční příspěvky na asistenci v bydlení
Jelikož je asistence v bydlení nově zaváděná činnost mimo zákon o sociálních službách, tak je také v rámci zákona o podpoře bydlení stanoven finanční příspěvek na výkon asistence. Navržená výše příspěvku je odvozena z běžného platu sociálních pracovníků ve veřejném sektoru, neboť asistenci budou vykonávat a zajišťovat z velké části i obce. Dále pak vychází z obvyklých režijních nákladů pro terénní práci a z adekvátního počtu domácností připadajících na jeden úvazek asistence (caseload); na jeden plný úvazek by tak mělo připadnout 10 domácností. V případě poskytování asistence osobám, u nichž se kumulují alespoň 3 body zvláštní zranitelnosti a patří mezi 25 % nejohroženějších žadatelů v evidenci KMB, může být přiznaná výše příspěvku na jednu domácnost o 20 % vyšší. V případě, že je v evidenci potřebný, jež patří mezi osoby bez střechy nebo se závažnou duševní poruchou či poruchou chování, lze základní částku navýšit i o 40 %. Příspěvek na asistenci se přiznává po dobu účinnosti smlouvy o asistenci, nejdéle však na 1 rok; potřebnost podpořené osoby lze nicméně po roce přezkoumat a asistenci tak prodloužit o další rok.

Shrnutí změn v rámci asistence v bydlení, ke kterým došlo legislativním procesem
V článku už jsme představili činnosti asistence v bydlení, k čemu slouží a kdo ji může vykonávat. Teď se pojďme podívat na důležité informace k asistenci, ke kterým došlo v rámci legislativního procesu schvalování zákona o podpoře bydlení.
O potřebnosti asistence rozhoduje kontaktní místo pro bydlení a dle tohoto rozhodnutí jí musí podporovaná osoba odebírat, pokud zároveň čerpá podpůrné bytové opatření. Pokud by domácnost odmítala s asistencí spolupracovat, může to být pro vlastníka bytu legitimní důvod k vypovězení nájemní smlouvy. Vlastník bytu by tak mohl učinit, pokud mu do 1 měsíce od podpisu nájemní smlouvy není doručena účinná smlouva o asistenci.
Asistenci v bydlení lze poskytovat výhradně v bytě a po dobu maximálně 2 let, kdy po roce dochází k přezkumu potřebnosti podpořené osoby. Ve smlouvě o asistenci lze ujednat tzv. „překlenovací asistenci," což znamená, že nejdéle do uplynutí 2 měsíců od případné ztráty vyhovujícího bydlení, a zároveň ale dokud není byt vyklizen, zahrnuje asistence také podporu domácnosti za účelem opětovného získání vyhovujícího bydlení. Pokud by se toto nepodařilo, může pracovník asistence pomoci domácnosti s hledáním náhradního ubytování a pomoci ho také nasměrovat na potřebné další služby. Nicméně, jak již bylo řečeno, asistenci lze poskytovat pouze ve vyhovujícím bytě, tudíž od chvíle, kdy by se podporovaná osoba ocitla například na ubytovně či v jiných nestandardních formách bydlení, již nebude možné poskytovat podporu domácnosti v rámci asistence, ale bude nutné ji přesměrovat na jiný typ služby.
Nově je také ustanovena tzv. „předasistence," která umožňuje začít pracovat s nájemníkem již měsíc předtím, než dojde k samotnému nastěhování do bytu a pomáhá například s orientací v dávkovém systému, vytvořením plánu placení nájemného, výběrem a převzetím bytu či další komunikací. Spolu s tímto ustanovením tak lze čerpat příspěvek na poskytování asistence až 1 měsíc před zahájením poskytování asistence v bytě.
A v neposlední řadě, ačkoliv zákon o podpoře bydlení vstupuje v platnost od ledna roku 2026, asistence v bydlení spolu s podpůrnými bytovými opatřeními vstupuje v platnost od července roku 2026.
Více informací nejen k zákonu o podpoře bydlení najdete na webu projektu MPSV Podpora sociálního bydlení a jeho systémové zavádění v ČR www.socialnibydleni.mpsv.cz či jeho FB stránce Sociální bydlení v ČR. Na YouTube kanálu Podpora sociálního bydlení najdete spoustu užitečných webinářů a záznamů z akcí, konferencí, workshopů apod.

Autorky:
Mgr. Natálie Pazderová, zastupující vedoucí odd. koncepce sociální práce, sociálního bydlení a řešení bezdomovectví, MPSV
Mgr. Kateřina Malá, garantka projektu Podpora sociálního bydlení a jeho systémové zavádění v ČR, MPSV

Záznamy a materiály z akcí, které se věnovali Asistenci bydlení

Webináře k asistenci v bydlení 

Datum poslední aktualizace: 1. 10. 2025

Přihlaste se k odběru novinek z oblasti sociálního bydlení a magazínu
Mít domov.